torsdag, april 26, 2007

för det är du värd?


jag har möjlighet att;
själv bestämma vad jag skall tänka och tycka
sätta upp mål som är rimliga
inse att allt inte går att förverkliga just nu, och acceptera det
leva i nuet
kunna säga nej
inte duscha på två dagar
göra mitt allra bästa och vara nöjd med det
äta när jag är hungrig
ta mig vart jag vill
etc,etc...

Dom här raderna började kännas enbart som floskler då jag plötsligt (inte första gången) kom att grunna på alla djurförsök som pågår runt om i hela världen. Och pratet om frihet verkade bara så fånigt då det ju är en självklarhet för dom flesta människor och vi uppskattar den sällan, utan klagar och gnäller allt som oftast när vi upplever en liten inskränkning i vårt liv, eller tänker kanske inte på att vi faktiskt lever som "härskare" på denna planet med allt ansvar det innebär. Men hur bär vi oss då åt egentligen? Började leta på nätet och hittade dom här bilderna så nu vill jag absolut göra något. Vilka valmöjligheter har alla dessa miljontals små djur? Är dom värda detta, att tillbringa hela sitt liv i en bur och bli utsatt för alla möjliga sorters experiment? Kan omöjligt förstå att människor dagligen kan gå till sitt arbete, helt kallt plåga dom små, oskyldiga, levande varelserna och samtidigt kanske omedvetet tänka...för det är du värld?

Inga kommentarer: